Zájezd za uměním na výstavy do Frankfurtu nad Mohanem, Stuttgartu, Ulmu a Augsburgu

s historikem umění Mgr. Janem Boučkem

Frankfurt – Museum Städel: výstava REMBRANDTŮV AMSTERDAM

Stuttgart – Staatsgalerie: CARPACCIO a BELLINI

image1

Bartholomeus van der Helst (ca. 1613 – 1670)
Die Vorsteher des Kloverniersdoelen, 1655,
Öl auf Leinwand, 171 x 283 cm
Amsterdam, Amsterdam Museum

Čtvrtek, 20. února: Praha – Frankfurt

6:00 odjezd do Frankfurtu z parkoviště na magistrále naproti staré budově hl.n.

14:30 rezervovaný vstup na výstavu „REMBRANDTŮV AMSTERDAM – Zlaté časy?“ v Museum Städel. Amsterdam byl v 17. století evropskou metropolí, kde vzkvétal obchod, umění i vědy. Museum Städel ve spolupráci s Amsterdam Museum,  Rijksmuseum v Amsterdamu, Metropolitan Museum of Art v New Yorku, Art Gallery of Ontario v Torontu, National Gallery of Art ve Washingtonu D.C. a Národním Muzeem ve Varšavě shromáždilo více než stovku maleb, soch, tisků a jiných objektů z doby „Zlatého věku“ holandského malířství. Základem je sbírka skupinových portrétů Rembrandta Harmensz. van Rijna a dalších umělců jako Jakob Backer, Ferdinand Bol, Govert Flinck, Bartholomeus van der Helst a Jan Victors. Výstava vypráví nejen příběhy bohatých a úspěšných měšťanů, ale ukazuje také Amsterdam mnoha tváří – a to i odvrácenou stranu nizozemského „Zlatého věku“, který byl založen na agresivní koloniální politice.

Ve zbývajícím čase si prohlédneme stálou sbírku evropského umění, která patří k nej-starším a nejvýznamnějším v Německu (van Eyck, Holbein, Dürer, Cranach, Rembrandt, Rubens, Vermeer, Monet, Renoir, Degas, Rodin, Picasso, Munch, Klee a další).

Check-in v hotelu a volný večer (možnost procházky do historického centra Frankfurtu).

Nocleh se snídaní v hotelu ve Frankfurtu

Pátek, 21. února: Frankfurt – Stuttgart

Po snídani odjezd do Stuttgartu., hlavního města spolkové země Baden-Württemberg.

Staatsgalerie Stuttgart: výstava „CARPACCIO, BELLINI a raná renesance v Benátkách“

V

Vittore Carpaccio: Flucht nach Ägypten, ca. 1515
National Gallery of Art Washington, Andrew W. Mellon Collection

© Genehmigt durch National Gallery of Art, Washington

Vittore Carpaccio, jeden z nejvýznamnějších a nejúspěšnějších malířů rané renesance v Benátkách a kronikář benátského života, je v Německu na samostatné výstavě představen poprvé – celkem 55 obrazů a prací na papíře z vlastních sbírek i mezinárodních zápůjček (Benátky, Florencie, Madrid, Washington). Prezentace je doplněna díly dalších umělců působících v letech 1465 – 1525 v Benátkách, zejména Gentile Bellini a Lorenzo Lotto, a také zahraničních malířů, kteří v té době navštívili Benátky – Albrecht  Dürer a Hans Burgmair, se kterým jsme se seznámili na výstavě severské renesance ve Vídni. S řadou z nich se na konci zájezdu znovu setkáme v Augsburgu.

Stálé sbírky Státní galerie ve Stuttgartu, která patří k nejrenomovanějším v Německu,  zahrnují množství mistrovských děl od středověku po současnost. Zejména významné jsou sbírky klasické moderny a velkých uměleckých směrů 20. století.

Po ubytování v hotelu volný večer. Co takhle zajít si večer do Státní opery na Rusalku?

https://ticket.staatstheater-stuttgart.de/eventim.webshop/webticket/seatmap?eventId=16748

Nocleh se snídaní v hotelu ve Stuttgartu.

Sobota, 22. února: Stuttgart – Ulm

Po snídani odjezd do Ulmu.

První zmínky o Ulmu sahají až do poloviny 9. století, kdy se zde nacházela rezidence východofranských králů. O překotný rozvoj města se zasloužili především panovníci z dynastie Štaufů, za kterých se Ulm stal jedním z hlavních center jejich moci. Rozmach města vyvrcholil ve 14. století, kdy byla zahájena stavba dómu a Ulm se stává hlavním městem tzv. Švábské ligy, obranné aliance říšských stavů a především svobodných říšských měst. Během 16. století však město začalo zaostávat za konkurenčními obchodními centry, především za nedalekým Augsburgem. Z postupného úpadku se Ulm už nevzpamatoval. Poslední ranou pro město bylo bombardování na konci druhé světové války, které poničilo velkou část vnitřního města. Přesto se v Ulmu dodnes zachovalo množství především středověkých památek, které se právem řadí k nejvýznamnějším svého druhu v Německu. K věhlasu Ulmu přispívá i jeho celosvětově známý rodák. V domě, který dnes už bohužel nestojí, se v roce 1879 narodil Albert Einstein.

Velechrám v Ulmu (Ulmer Münster)

je známý především svojí věží, která je díky své výšce více jak 161 metrů nejvyšší kostelní věží světa. Stavba gotického chrámu byla zahájena ve druhé polovině 14. století a po četných přerušeních se její dokončení protáhlo až na samý konec 19. století. Jedním z prvních architektů chrámu byl snad i Jindřich Parléř (otec Petra Parléře). Přes pozdější proměnu katolického kostela v protestanský chrám se v interiéru zachovalo množství zcela mimořádných uměleckých památek. Proslulý je rozsáhlý soubor barevných okenních vitrají převážně z přelomu 14. a 15. století. Bohatě vyřezávané chórové lavice s rozsáhlou figurální výzdobou v podobě stylizovaných poprsí významných antických osobností patří k nejvýznamnějším pozdně gotickým sochařským dílům v celém Německu. Jejich autory jsou Jörg Syrlin starší a zejména Michael Erhart, jeden z hlavních představitelů tzv. ulmské sochařské školy.

Museum Ulm je bohužel v rekonstrukci, ale část mimořádných sbírek  je k vidění v Kunsthalle Weisshaupt. K vidění je tam i památka UNESCO – pravěký tzv. lví muž.

Prohlídka historického centra Ulmu:

Radnice

Je jednou z hlavních architektonických památek města. Jádro budovy pochází ze 14. století. Ačkoliv byla budova později renesančně upravena, na jejím průčelí se zachovala pozoruhodná pozdně gotická sochařská výzdoba, jejíž část je dílem dalšího významného ulmského sochaře Hanse Multschera. Kromě postav kurfiřtů tu je zpodobněn i Zikmund Lucemburský jako český a uherský král.

Nová synagoga

Budova otevřená v roce 2012 vznikla nedaleko staré synagogy zničené za křišťálové noci podle projektu architektky Susanne Gross.

Městská knihovna

Stavba z roku 2004 ve tvaru prosklené pyramidy je od svého dokončení novou dominantou městského centra. Jejím architektem je Gottfried Böhm.

Dům přísahy (Schwörhaus)

Na místě dnešní budovy se nacházela někdejší královská falc zmiňovaná již v roce 854. Od 14. století se tu s přestávkami až dodnes koná tradiční slavnostní přísaha věrnosti mezi obyvateli města a městskou radou.

Rybářská a koželužská čtvrť (Fischer- und Gerberviertel)

Ramena říčky Blau už od středověku přitahovala rybáře, kteří odtud vyráželi na malých loďkách za úlovkem do nedalekého Dunaje; koželuhové tu zase vyžívali sílu vody pro své řemeslo. Dnes je pitoreskní čtvrť díky četným hrázděným domům a vodním kanálům, řadě kaváren a restaurací oblíbeným místem setkávání.

Šikmý dům (Schiefes Haus)

Pozdně gotický hrázděný dům z poloviny 15. století je jedním ze symbolů celého Ulmu.

V případě času a zájmu možnost návštěvy zajímavého muzea Museum Brot und Kunst

(o výrobě chleba a jeho zobrazení v umění).

Klášter Wiblingen

Bývalé benediktinské opatství založené v roce 1093 bylo ve 2. polovině 18. století opulentně přestavěno po vzoru španělského Escorialu. Ve své době velmi moderní výzdoba interiéru klášterního kostela sv. Martina z období na přechodu mezi pozdním barokem a klasicismem je jedním z vrcholných děl malíře Januaria Zicka a právem je považovaná za jednu z nej-krásnějších freskových výzdob v jižním Německu. Hlavní perlou kláštera je ovšem rokokový knihovní sál. Impozantní výzdobu tu vytvořil další významný jihoněmecký malíř Franz Anton Kuen. Jeho fresky spolu se sochařskou výzdobou i celkovým designem sálu dodnes působí na návštěvníky ohromujícím dojmem.

Večeře a nocleh v hotelu v Ulmu.

Neděle 23. února: Ulm – Augsburg

Po snídani odjezd do Augsburgu, hlavního města bavorského Švábska.

Původně římský legionářský tábor z roku 15 př. n. l., ze kterého se za císaře Hadriána vyvinulo správní centrum provincie Raetia pod názvem Augusta Vindelicorum. Rozkvět města pak pokračoval i po pádu Římské říše ve středověku. V 15. a 16. století se Augsburg stal klíčovým finančním centrem celé Evropy, a to i díky pohádkovému bohatství obchodnických rodin Fuggerů a Welserů, které ve městě sídlily. V době reformace tu bylo na říšském sněmu poprvé představeno tzv. Augsburské vyznání, kterým se oficiálně kodifikovala základní dogmata luteránské konfese. Právě z tohoto období se v Augsburgu zachovalo množství památek a uměleckých pokladů, které dodnes oslňují návštěvníky města.

Dóm Navštívení Panny Marie

Počátky augsburské katedrály sahají až do 4. století, kdy se stala jedním z prvních křesťanských kostelů a sídelním chrámem biskupa v římském městě Augusta Vindelicorum. Později byla mnohokrát přestavovaná – v románském a částečně i gotickém slohu. Přestože výzdoba interiéru prošla v posledních staletích bouřlivými proměnami, zachovala se zde řada pozoruhodných památek, zejména pozdně gotických vitrají.

Diecézní muzeum Sv. Afry

Nejslavnější částí vnitřního vybavení dómu jsou bronzové dveře s bohatou figurální výzdobou z doby vlády dynastie Otonů na konci 10. století. Dveře jsou dnes vystavené v Diecézním muzeu sv. Afry. Kromě nich muzeum vystavuje rozsáhlé sbírky liturgických, zlatnických děl, kterými byl Augsburg proslavený po celé Evropě. Pozoruhodnou je i ceremoniální zbroj císaře Karla V., která se nosila ve smutečních procesích za zemřelého panovníka.

Radnice

Monumentální budova radnice je jedním ze symbolů města a perlou zdejší renesanční architektury. Ve své době se jednalo o jedinou šestipatrovou stavbu v říši. Její velkoryse koncipované rozměry měly odpovídat potřebám říšských sněmů, které se zde pravidelně konaly.

Kostel St. Peter am Perlach a Perlachturm

Původně románský kostel z 12. století je proslulý především svojí věží, která tvoří jednu z dominant města. Dnešní podobu věž získala až v 17. století, kdy byla přestavěna podle projektu Eliase Holla, architekta nedaleké radnice, s níž věž s kostelem dohromady vytváří kulisu okázalých renesančních staveb uzavírajících Radniční náměstí.

Stadtmetzg

Někdejší masné krámy a městská jatka jsou další stavbou postavenou v duchu okázalé augsburské renesance architektem Eliasem Hollem. Velkoryse koncipovaná stavba se zdobeným průčelím dodnes svědčí o bohatství a moci augsburských řemeslnických cechů.

Fuggerei

Čtvrť dvoupatrových domků je nejstarším komplexem bydlení pro sociálně potřebné na světe. V letech 1516 až 1523 ji nechal postavit Jakub Fugger, nejvýznamnější člen této obchodnické rodiny. Celkem 67 dvoupatrových domů bylo určeno pro augsburské řemeslníky a jejich rodiny, které se bez vlastního přičinění ocitly v existenční nouzi. Nadace Jakuba Fuggera plní své poslání dodnes. Asi 150 dnešních obyvatelů čtvrti, kteří splňují Fuggerovy podmínky pro poskytnutí bydlení, se proto stále třikrát denně modlí za spásu svého dobrodince z 16. století.

Kostel sv. Anny

Interiér původně karmelitánského kostela ze 14. století ukrývá jednu z nejpozoruhodnějších památek nejen Augsburgu ale i celé střední Evropy, tzv. kapli Fuggerů. Obchodnická rodina si v 16. století zvolila kostel za své rodové pohřebiště a západní chór proto nechala přestavět pro tyto potřeby. Vznikla tak vůbec jedna z prvních renesančních staveb v Zaalpí, v níž se snoubí moderní trendy italské architektury s domácí gotickou tradicí.

Maximilianmuseum

Nejstarší městské muzeum dnes sídlí v budově bývalého sirotčince a ukrývá rozsáhlou uměleckohistorickou sbírku odkazující na slávu Augsburgu v raném novověku a celoevropskou proslulost zdejšího uměleckého řemesla. Mimo jiné jsou zde vystaveny i originály bronzových soch Adriana de Vriese a Huberta Gerharda ze slavné Augsburské kašny. Další části expozice představují zdejší zlatnické a kovotepecké umění, sbírky vědeckých přístrojů a hodin. Pozornost je věnovaná i exponátům vztahujícím se k dějinám města. Zcela ojedinělá je sbírka dřevěných architektonických modelů, z nichž některé pocházejí již z období renesance.

Weberhaus

Dům cechu tkalců byl ve své nynější podobě postaven sice až na začátku 20. století, přesto je díky opulentně pojaté výzdobě svých fasád vyhledávaným symbolem celého města.

Augsburger Zeughaus

Městská zbrojnice postavená na počátku 17. století Eliasem Hollem v přechodném stylu mezi renesancí a manýrismem doplňuje soubor zdejších ojedinělých staveb tohoto architekta. Dnes v budově sídlí Muzeum římských památek Augsburgu.

Fuggerhäuser

Sídlo rodiny Fuggerů z počátku 16. století dominuje hlavní městské tepně Maxmilianstrasse. Komplex několika budov s jednotnou fasádou navrhl sám Jakub Fugger jako svůj městský palác a obchodní skladiště.

Bazilika sv. Ulricha a sv. Afry

Po dómu je bazilika druhým nejdůležitějším katolickým chrámem města. Stojí na místě raně středověkého kostela, který byl centrem poutí k ostatkům sv. Afry. Svou dnešní podobou představuje chrám jednu z posledních pozdně gotických staveb někdejšího Švábska.

O významu chrámu svědčí i to, že základní kámen ke stavbě kůru položil osobně císař Maxmilián I. Výjimečné je i vybavení interiéru. Soubor monumentálních oltářů představuje svojí bohatou výzdobou ojediněle zachovaný přechod mezi pozdní renesancí a raným barokem.

Evangelický kostel Ulrichskirche

Protestantský kostel vznikl z původní předsíně baziliky a dnes s ní proto tvoří pozoruhodný architektonický celek, který nemá obdoby.

16:30 odjezd do Prahy. Návrat do Prahy cca 22:30.

Cena zahrnuje
  • 1 x nocleh se snídaní ve dvoulůžkových pokojích v hotelu IBIS***sup. ve Frankfurtu
  • 1 x nocleh se snídaní ve dvoulůžkových pokojích v hotelu Premier Inn ve Stuttgartu
  • 1 x nocleh se snídaní ve dvoulůžkových pokojích v hotelu***/**** v Ulmu
  • Autobusovou dopravu
  • Odborný výklad historika umění
  • Osobní audio-guide-systém (mikrofon pro průvodce a sluchátka pro účastníky)
  • Asistenci zástupce CK SALVE tour
  • Zákonné pojištění cest. kanceláře pro případ úpadku
Cena nezahrnuje
  • Příplatek za jednolůžkový pokoj: 2.500 Kč
  • Vstupy
  • Cestovní pojištění a pojištění storna
Termín zájezdu: 20. - 23. února 2025
Cena zájezdu: 10.500 Kč